ADRESSE
Havnegata 12, 3263 Larvik
APNINGSTIDER
Hverdager 09:00 – 15:00
KUNDESERVICE
Telefon: + 47 321 78 090
Tinde Energi er et strømselskap du kan stole på. Vi er på din side og vi holder det vi lover. Vår ambisjon er å ha den beste kundeservicen i bransjen. Vi svarer raskt og er alltid positive og løsningsorienterte – med DEG i fokus. Hvis du ønsker å flytte strømmen din til oss, så håndterer vi flyttingen.
Velkommen til oss – vi er her for deg!
Ta kontakt – vi er her for deg!
Ofte stilte spørsmål om strøm
Det skal være enkelt å bytte strømleverandør, og nøkkelen til en flytende overgang er informasjon. Gi den nye strømleverandøren din alt du har av informasjon om avtalen din, så vil vi sikre at overgangen blir så glatt som mulig. Det lønner seg ofte å opplyse din tidligere leverandør om at du skal bytte, slik at du er helt sikker på at ingen forsøker å hindre overtakelsen.
Vi skal selvsagt utsette eller dele opp fakturaen din, helt kostnadsfritt. Ta kontakt med våre dyktige medarbeidere på kundeservice, eller gjør det selv på Min side.
Alle fakturaer fra oss finner du på Min side.
Alle i Norge er koblet på samme strømnett, og man kan ikke velge eller velge bort en strømkilde. Strømmen man får i stikkontakten er en sammensetning mellom forskjellige former for produksjon, i tillegg til import fra utlandet. Du kan lese mer om det på NVE’s nettsider her. Kort fortalt bestod strømmen i Norge i 2019 av 94% fornybare energikilder og 6% andre kilder som fossile brennstoff og atomkraft.
Hva som faktureres vil avhenge av avtalen du har. Med en spotavtale vil det stå det aktuelle påslaget og fastleddet, i tillegg til den gjennomsnittlige spotprisen for måneden. Med en forvaltningsavtale vil det stå en strømpris, som da er prisen man betaler totalt sett per kWh. Også her vil det aktuelle fastleddet stå på en egen linje. Har du forskuddsbetaling vil det stå oppgitt hvilke priser som faktureres for hvilke perioder, i tillegg til en avregning mot tidligere innbetalinger for å sikre at du ikke betaler for mye.
Dessverre har hverken vi eller andre strømleverandører lov til å gjøre noen endringer på din avtale hos en annen leverandør uten at du har sendt oss en skriftlig fullmakt. Det eneste vi kan gjøre er å starte strømleveransen hos oss ved avtaleinngåelse. Vi har ikke lov til å registrere angring eller starte opp strømleveranse hos en annen leverandør på vegne av kunde uten en fullmakt av hensyn til GDPR-lovgivning.
I tillegg til strømregningen får man også en regning på nettleie. Dette er det man betaler til netteieren i ditt område for den fysiske infrastrukturen som leverer strømmen. Det blir som å betale for takeaway, man betaler til restauranten for maten og til budet for levering. Nettleie kan utgjøre en stor del av strømutgiftene, ofte rundt 50-70%. Vi har dessverre ikke samfakturering med nettleien, så denne vil komme på egen faktura.
Som ny kunde må man motta første faktura på e-post eller brev, vi kan dessverre ikke legge inn en betalingsmetode i din nettbank. På den første fakturaen du mottar vil det stå en referanse for E-faktura og Avtalegiro. Du kan da finne frem til denne seksjonen i nettbanken din, søke opp Tinde Energi og legge inn referansen. Du vil da motta fakturaer på E-faktura/Avtalegiro. Merk: per oktober 2020 er Avtalegiro tilgjengelig for alle våre kunder, vi forventer at dette er tilgjengelig senest i desember.
Dette innebærer at en andel av strømmen som leveres til din husstand kjøpes på forhånd når våre dyktige strømforvaltere anser prisen som gunstig. Målet er dermed å slå markedsprisen gjennom strategiske innkjøp. Denne avtaleformen er ganske ny, spesielt for privatmarkedet.
En spotavtale innebærer at man betaler den aktuelle prisen der og da. Strømleverandøren leverer strøm til prisen den selges for til enhver tid, pluss sitt aktuelle påslag og fastledd. Spotavtaler følger markedet på godt og vondt, så når det skjer noe som gjør at strømprisen blir veldig lav eller veldig høy følger kunden disse variasjonene.
Innkjøpsprisen påvirkes av mange faktorer, men den korte versjonen er tilbud og etterspørsel. Blant de største påvirkerne finner man forbruk, vannmagasiner, vind, og aktivitet i industriell produksjon. På vinteren går prisene opp fordi det brukes mer strøm til for eksempel oppvarming, i tillegg til at snø minsker tilgjengelige ressurser i vannmagasiner. Alle norske strømleverandører kjøper strømmen på strømbørsen Nordpool, til en gitt innkjøpspris.
Nordpool er en strømbørs hvor 20 land i Europa kan gjøre sin strømhandel. Det er her strømleverandører betaler for strømmen som leveres til kundene, og prisen bestemmes av tilbud og etterspørsel. Nordpool fungerer på mange måter som en vanlig børs, med handel, prisvariasjoner og andre praksiser man ser med børshandel.
En strømleverandør kjøper strøm fra strømbørsen Nordpool og sørger for at strøm tilsvarende husstandens forbruk tilføres nettet. En strømprodusent lager strømmen selv og sørger for at den fysiske strømmen tilføres nettet, som leverer strøm rundt til husstander.
På portalen Elhub kan du logge på med bank-ID og se hvilken leverandør strømmen din kommer fra. Det vil også stå på strømfakturaen.
Når du skal flytte må du registrere din gamle strømmåler som utflyttet, slik at du ikke lenger betaler for den. Dette kan gjøres hos netteier eller strømleverandøren din. Du må deretter kontakte leverandøren som skal stå for strømmen i din nye bolig og sikre at det foretas et eierskifte, og at den nye måleren står i riktig navn. Alt dette kan vi selvsagt hjelpe deg med gjennom våre flinke medarbeidere på kundeservice.
For at vi skal levere strøm er det viktig at navnet på den som inngår avtalen med oss stemmer overens med navnet som netteier har registrert som juridisk eier av måleren. Om disse ikke stemmer vår vi ikke lov til å levere strøm. Det eneste unntaket er ektefeller, som har lov til å inngå strømavtaler i hverandres navn.
Når du har bestilt strømavtale hos oss vil du motta en e-post kort tid etter som bekrefter bestillingen. Forutsatt at navnet på bestillingen stemmer overens med juridisk eier av måleren setter vi oppstart til 14 dager etter bestillingen, slik at man får anledning til å benytte seg av angreretten. Har du binding hos en annen leverandør ber vi om tilbakemelding på det, slik at vi kan hjelpe deg med å organisere oppstart på riktig dato.